Banff - 27 t/m 30 juni

We hebben gisteren op de camping in Lake Louise nog een marter gezien, die bij onze tent aan het rondscharrelen was. Super gaaf om te zien.

Vanmorgen hebben we alles weer ingepakt en zijn we op weg naar Banff gegaan. Omdat het toch een kort ritje is, stoppen we regelmatig. Zo genieten we van het mooie uitzicht op de Castle Cliffs, stoppen we bij een kreekje en picknicken we onderweg. Ik heb helemaal schik van een rood geruit plastic tafelkleedje dat ik heb gekocht, ziet er heel gezellig uit.

In Banff aangekomen eerst de tenten opgezet en toen het stadje gaan verkennen. Heerlijk bij de Thai gegeten en voor morgen al een foodcourt en een laundry ontdekt.

28 juni:
We hebben de omgeving verkend vandaag. Naar Lake Minnewanka geweest, naar Canmore (stadje in de buurt en ze hadden daar een Safeway, joepie, dus onze voorraad weer op peil gebracht) en op een andere camping gekeken.

Misschien dat we daar morgen naar toe gaan. In Banff de boekhandel opgezocht om deel twee van de The Lightning Thief te vinden (boek dat Jas en Lot heel leuk vinden). Maar helaas. Het is nogal warm en we worden er nogal sloom van dus een park opgezocht, met een speeltuin voor Wessel en een soort fietscrossbaan met hindernissen van grote bomen waar Jasper en Charlotte zich vermaken. En natuurlijk ook onze picknickmand weer tevoorschijn gehaald.

's Avonds in de foodcourt gegeten; dat is een soort centrum met eettentjes. Iedereen een paar dollar gegeven en met pizza, friet, noodles, chinees en pasta teruggekomen. Herinnert ons aan AziĆ« waar we vaak bij foodcourts hebben gegeten.  Op de camping ons kampvuur aangestoken, een biertje, wijntje en chips (zaterdagavondje) tevoorschijn gehaald . Tussendoor nog even naar het kamptheater voor een leerzaam verhaal (gaap, gaap) van de parkranger over de superslak.

29 juni:
Ons vaste ritueel: opstaan, ontbijten (pannenkoeken voor Jasper en Wessel), paar koppen koffie, douchen (wat een luxe) en we gaan op pad. Axel, Jasper en Wessel gaan de voetbalfinale kijken en ik ga met Charlotte maar weer eens naar de laundry om een berg was weg te werken.
Leuk rollenpatroon trouwens, maar om het leuk te houden gaan we bij Starbucks voor koffie en een megamilshake.

We worden trouwens van de warmte een beetje kriebelig, dus hoogste tijd om verkoeling in het park bij de Bowriver op te zoeken. Eten, drinken en heerlijk in de schaduw liggen. Met de kids ga ik een klein museum bekijken met opgezette dieren. Zo zien we een bizon, wolf, hert, bever en nog veel meer.

Daarna halen we Ak op die nog voor pampus in het park ligt en bekijken we nog een fort met een presentatie over de indianen. Het is in ieder geval lekker koel binnen. Het is Banff megadruk, omdat de Canadezen een lang weekend hebben in erband met Canadadag op 1 juli.

Hier worden we allemaal niet goed van; warm en heel druk en voordat we elkaar de hersens inslaan, vertrekken we naar een meertje (Johnson Lake ) in de buurt. Wat een genot, ijs- en ijskoud water. Alleen Charlotte is zo stoer om echt te zwemmen. Wessel speelt heerlijk met water, zand en allemaal lege verpakkingen (colaflesje, melkpoederpotje, koffiepot) en een houten pollepel. Het mooiste speelgoed is meestal simpel. Ik heb twee kilo aardbeien gekocht, mmm en die eten we allemaal op.

Rond negen uur komen we op de camping aan en gaan we spaghetti koken. Beetje tropenrooster. We zien nog een voorstelling over wat te doen als je een beer in het bos tegenkomt en dan duiken we onze tentjes in.

30 juni:
Aah, alweer zo'n hete dag. De melk zuur, dus eerst hop de auto in, vijf kilometer verderop bij een piepklein winkeltje melk gekocht en pannenkoeken bakken. Ak gaat nu echt werk maken van de website, Jasper is met wiskunde bezig, Wessel speelt winkeltje met zijn spulletjes en Charlotte en ik werken ons dagboekje bij.

We gaan vandaag maar weer zwemmen bij het Johnsons Lake. Heerlijk koel met deze hitte. Na verloop van tijd begint het hard te waaien en dreigt er een onweersbui. 's Avonds giet het van de regen en is het gelijk afgelopen met de warmte.